Tag kontrol over dit liv

26.7.15 Mikki Ragn 0 Comments

Min oplevelse af min depression var at noget af det jeg følte jeg havde aller mindst af i mit liv, var kontrol over det. Mine tanker og mine følelser rendte af med mig, og ikke engang det at gå i skole/arbejde føltes som om det var mit valg (det er noget samfundet bestemte).. Især når man har en gennemtrængende tendens til håbløshed, så virker det meget fjernt at man har nogen som helst kontrol over noget som helst. Det bekræftede som regel bare min indgroede følelse af uduelighed som menneske.

Derfor er det desto vigtigere at tage kontrollen alligevel! Og det behøver ikke at være noget stort (det har man sjældent overskud til alligevel). Jeg følte en ret klar sammenhæng mellem mit humør, og mængden af rod og skidt i mit hjem i for lang tid. Jeg er ikke blevet opdraget i et rent og opryddet hjem, hvilket måske også har noget at sige for hvordan det påvirker mig. Faktisk har min lejlighed altid lignet et kæmpe rod lige siden jeg flyttede hjemmefra. Den dybe depression jeg har haft i alle de år, har helt sikkert heller ikke hjulpet på det, og netop derfor er rodet også noget der minder mig om min elendighed.
Men når jeg finder overskuddet, så rydder jeg op hist og her. Det er ikke altid jeg har tid eller overskud til en kæmpe omgang, men selv lidt har også ret. Det giver mig en følelse af kontrol i mit liv, at jeg er i stand til at holde mit hjem rent og pænt.

Selv det at børste tænder giver mig en følelse af kontrol! Jeg har været uhyre dårlig til ordenlig mundhygiejne i alt for mange år (Og har også måtte betale prisen for det!), men er endelig kommet ind i en ordenlig rutine om at børste mine tænder hver aften.

Det lyder sindssygt banalt, ikke? Det er det også. Men for et svært depressivt menneske kan selv de simpleste og mest banale ting i hverdagen føles som en kæmpe opgave. At kunne sejre over bare nogen få opgaver, og komme ind i en god rutine med dem, er faktisk en ret stor succes! Og det er bestemt ikke noget man skal undervurdere værdien af.
Det kan umiddelbart virke ligegyldigt om man kan finde ud af at tage opvasken, eller huske at gøre toilettet rent, når man hellere vil stræbe efter større kontrol i livet, såsom at finde drømme jobbet/studiet/kæresten, blive noget stort og succesfuld, eller hvad man drømmer om i sit liv på sigt.
Men de mest banale hverdags ting er faktisk de aller vigtigste i livet. Hvis du ikke overskue at tage opvasken regelmæssigt, eller feje gulvet bare mindst et par gange i måneden, så bliver det svært at opfylde drømme som kræver 10 gange mere arbejde. Man må starte i det små og bevæge sig op ad. Og lad være med at stresse eller presse sig selv, for så er det svært at få et afslappet forhold med det, og det gør det svært at gøre det til en rutine.

Der er også andre måder at få kontrol i livet på, som ikke behøver at handle om huslige pligter eller ansvar. Men jeg synes det hjælper en del, at det lige netop er ting inde for den kategori, for det er mest konstruktivt og gavnligt for mig.

0 kommentarer: