Dårlig energi avler kun dårligere energi..

20.3.17 Mikki Ragn 0 Comments

Det er ikke raketvidenskab at negative mennesker og drama har en negativ effekt på selvværd og livskvalitet, men det er egentlig foruroligende hvor ofte man lader meget stå på, og det alligevel påvirker ens selvtillid indirekte når man går i en konstant atmosfære af dårlig energi.

Det var derfor jeg valgte at cutte kontakten til min far. Alt for meget brok, bedreivdenhed og finger pegeri. Jeg havde ikke brug for det i mit liv, jeg skulle ud af min depression.
Nu er der familiedrama i farevandet igen. Jeg er privilegeret på det punkt ikke at være tynget af en depression, så jeg kan sætte mere energi af til i det mindste at prøve at rede trådene ud. Nogen gange hjælper det, og man finder ud af at det hele bare var en misforståelse. Andre gange gør det ikke, men det bekræfter mig kun i det valg jeg så må gøre, at begrænse kontakten til de mennesker som skaber den uro i mit liv.

Det er vigtigt at kunne skære folk fra, hvis forholdet med dem er anstrengt og kun bidrager til tankemylder og stress. Men for mig er det dog vigtigt at prøve at løse problemet først, og ikke smække med dørene. At råbe og skælde ud eskalere kun situationen, og hvis jeg ved at jeg har haft de bedste intentioner og været imødekommende for en konfliktløsning, så har jeg også det mere ro i sindet, hvis jeg alligevel bliver nødsaget til at skære folk fra, fordi det alligevel ikke kunne løses. Det store spørgsmål er så selvfølgelig, hvor langt man skal gå. Hvor mange chancer man skal smide efter giftige folk, og hvor mange gange man skal brænde sig før man må give op. Men når den negative energi fra forsøgene overstiger fordelene ved at blive venner igen, så er det tid til at sige fra.


Nogen gange bemærker man ikke engang at man har en giftig person i sine kredse. Konflikten er ikke slem nok til at skære kontakten, og man/personen er måske ikke typen lige at starte en dialog omkring det. Nogen gange er det også bare almindelig negativitet der kan smitte. Når jeg bliver stresset bliver jeg sårbar, og når jeg er sårbar er jeg meget let modtagelig for andres negativitet. Det behøver ikke engang være personligt, nogen gange bliver mængden af politiske diskussioner på facebook bare for meget. Men så er det situationen, ikke mennesket, som må begrænses. Såfremt man da er i stand til at spotte kilden. Det kan være en udfordring.

Selvom det ikke har en direkte relation til konflikterne, påvirker det mit selvværd. Pludselig bliver jeg i tvivl om mine evner som maler, noget der ellers har været min passion hele livet. Ikke fordi nogen har set grund til at kritisere mine værker, men mængden af negativ energi flyder over i mit sind, og siver ud i mit selvværd. Et konstant flow af tankemylder om konflikter og problemer, giver et negativt mindset, som kanalisere ud i alle andre, ikke-relaterede tanker.

Negativitet er en smitsom sygdom. Når fremmede i offentligheden bliver utålmodige, bliver man sure på deres dårlige opførsel. Deres dårlige opførsel giver mistillid til sine medmennesker, og man vrisser af den næste der kommer forbi. Og sådan fortsætter cyklussen.

Men ved du hvad? Positiv energi fungere på præcis samme måde. Desværre er vi bare mere tilbøjelige til at lade den negative fæstne sig bedre.

0 kommentarer: